Eén van de eerste vragen die ik klanten stel over de te bouwen of te restylen website, is de vraag naar hun doelgroep. Welk doel beoogt de website en wie verwacht de klant dat de bezoekers van de website zijn? Kennen zij de kenmerken van de doelgroep. Met welke drijfveren surft de doelgroep over de (nieuwe) website. Naar welke informatie en/of actie is de bezoeker van de website op zoek volgens hem/haar?

Beeldmateriaal is afkomstig van Flickr - Creative Commons | copyright: Freedom II Andres - Izumo Taisha

Weet wie je doelgroep is

Met welke drijfveren de doelgroep surft over de website is van belang voor de invulling ervan. Deze vraag naar de doelgroep brengt je meteen terug naar de core business van je bedrijf. Wie zijn mijn stake holders. Dit kan bijvoorbeeld één type klant zijn. Echter in de meeste branches heb je te maken met meerdere type klanten, lees: bezoekers van je website. Naast afnemers kun je ook te maken hebben met leveranciers, medewerkers of aandeelhouders die een bezoek brengen aan je website. Zijn zij bezoekers van je website en hebben zij eenzelfde doel tijdens een websitebezoek? Wil je deze doelgroepen via je website allemaal van informatie voorzien?

Ken je doelgroep

De verscheidenheid aan bezoekers maakt bijgevolg dat tekst en beeldmateriaal op de website overeenkomstig is afgestemd. Dus verschillende informatie voor de verschillende bezoekers. Om websitebezoekers op weg te helpen is het advies om je klanten te segmenteren. Maak van de verschillende beoogde bezoekers een overzicht met eigenschappen en behoeften. Je kunt type klanten afbakenen door jezelf bijvoorbeeld vragen stellen als:

  • Welke leeftijd hebben ze, zijn ze man of vrouw
  • In welke branche zijn zij werkzaam en hoe lang al
  • Welke producten/diensten nemen zij af
  • Waar vind ik mijn klanten? In welke regio wonen/werken ze?
  • Op welke sociale media zijn zij actief. Wat wordt bijvoorbeeld gelikete of geretweet
  • Welke vragen stellen ze mij
  • Wat geeft de doorslag bij het sluiten van de deal
  • Hoe ziet de besluitvorming eruit
  • Waar liggen de interesses

En nog makkelijker: vraag het je klanten persoonlijk! Daarmee creëer je niet alleen weer een contactmoment, maar schenk je oprechte aandacht aan je klant.

Met deze kennis bij de hand, kun je tekst en beeld op je website herkenbaar maken voor je bezoekers. Voelt een bezoeker zich begrepen in zijn behoefte en weet je ze beter tot je te binden. Het resultaat: een website die relevant is voor je klanten!

Meer weten over het maken van een klantprofiel ten behoeve van je website? Lees bijvoorbeeld eens het verhaal van Frankwatching over persona’s. Een handzame tool om voortdurend, ook voor je eigen bedrijfsvisie, de bezoeker in het vizier te houden.

Beeldmateriaal is afkomstig van Flickr - Creative Commons | copyright: Freedom II Andres - Izumo Taisha